Zjednodušenie prístupu do CDESK, nová rola v schvaľovaní, vylepšený manažment tagov pre viaceré moduly, vlastné číselné rady požiadaviek

10. marca 2025

Zjednodušenie prihlasovania a vytvárania účtov pre vašich zákazníkov cez Microsoft Entra ID

Záleží nám na pohodlnejšom a ľahšom prístupe do CDESK pre všetkých používateľov. Najnovšie sme rozšírili zjednodušenie prístupu do CDESK pre vašich zákazníkov a koncových používateľov, ktorí majú konto Office 365. Od verzie 3.2.6  je možnosť autentifikovať používateľov aj zakladať nové CDESK zákaznícke kontá (Client access) samotným zákazníkom. Cieľom je odbremeniť od memorovania hesiel už aj vašich zákazníkov. Týmto zvýšite komfort a ušetríte zároveň.

Táto funkcionalita je dostupná, ak vaša spoločnosť používa v CDESK vlastnú doménu alebo vlastný server.  Vaši zákazníci a partneri sa môžu prihlasovať jediným kliknutím cez svoje Office 365 konto pomocou Microsoft Entra ID. Prihlasovanie od verzie CDESK 3.2.6 podporuje externých používateľov z iných Office 365 tenantov (multi-tenant). Viac sa dočítate v dokumentácií v článkoch MS Entra ID – základná autentifikácia a MS Entra ID – Multi-Tenant autentifikácia.

Na to nadväzuje automatické vytváranie zákazníckych kont a vaši zákazníci si môžu vytvoriť zákaznícke kontá bez potreby zásahu administrátora. Systém im nové konto umožní vytvoriť na základe údajov z MS Entra ID. Doplníme, že v tejto verzii 3.2.6 treba ešte ručne dopísať meno, priezvisko, telefónne čísla, ale od verzie 3.2.7 už prinesieme zlepšenie a údaje vyplní sám CDESK. Viac sa dočítate v dokumentácií v článku Samoobslužné vytváranie zákazníckych kont.

Okrem toho sme do dokumentácie doplnili podrobný návod na nastavenie Google autentifikácie, ktorá bola predstavená už v predchádzajúcej verzii. Viac sa dočítate v dokumentácií v článku Google Autentifikácia.

Microsoft v nedávnej minulosti premenoval Azure AD na Entra ID, a tejto zmene sme prispôsobili aj pomenovania v CDESK.

Obrázok: Tlačidlo pre prihlásenie pomocou Office 365/Entra ID
 

Nová rola v schvaľovaní: Nadriadení zadávateľa požiadavky

S verziou 3.2.6 zavádzame novú rolu v schvaľovacom procese. Hoci nadriadený zadávateľa požiadavky mohol byť schvaľovateľom aj v minulosti, používatelia majú dnes možnosť  zahrnúť túto rolu do krokov schvaľovania a lepšie si tak prispôsobiť interné postupy.

Zadávateľ požiadavky je používateľ, ktorý požiadavku vytvoril. Overiť zadávateľa môžete v zozname požiadaviek pridaním stĺpca Vytvoril. Zároveň sa údaje o zadávateľovi nachádzajú v detaile každej požiadavky, v ľavom spodnom rohu.
Pozor: Nie vždy je tento údaj totožný s používateľom v poli Kto žiada.

Priradenie tejto role prebieha v nastavení Schvaľovacích pravidiel. V navigačnom menu prejdite do Schvaľovania > Pravidlá schvaľovania. Vyberte alebo vytvorte schvaľovací proces, a v záložke Kroky schvaľovania zvoľte/pridajte konkrétny krok. Tu môžete vybrať schvaľovateľov podľa role či pozície.

V CDESK sa môže stať, že riešiteľ nemá v systéme prideleného nadriadeného. V tom prípade sa schvaľovanie presunie na náhradných riešiteľov. Podobná logika sa uplatní aj v prípade, že žiaden riešiteľ nie je v požiadavke uvedený.

Upozornenie pre CDESK Easyclick: Požiadavky zadané cez Easyclick (cez C-Monitor klienta) majú zatiaľ ako zadávateľa samostatné konto, ku ktorému nie je možné zadať nadriadeného za každého zadávateľa zvlášť. Pracujeme na úprave, aby aj Easyclick prezentoval priamo CDESK zákaznícke konto a sa následne dal určiť nadriadený pre schvaľovanie.

Obrázok: Zadávateľ je uvedený aj v detaile požiadavky, v ľavom dolnom rohu
Zadávateľ požiadavky sa nachádza v stĺpci Vytvoril
Obrázok: Zadávateľ požiadavky sa nachádza v stĺpci Vytvoril
Obrázok: Určenie nadriadeného riešiteľa požiadavky ako schvaľovateľa

Vlastné číselné rady požiadaviek

S každou verziou prinášame ďalšie možnosti customizácie vášho prostredia CDESK. Najnovšie prinášame možnosť vytvorenia samostatných číselných radov v požiadavkách, pod ktorými môžete evidovať vybrané typy požiadaviek. Takýto rad sa skladá z unikátneho prefixu. Univerzálny prefix požiadaviek v CDESK má tvar CDR.  

Základom pre využívanie tejto funkcie je vytvorenie typu požiadavky. V časti Globálne nastavenia > Požiadavky > Typy, kategórie a oblasti služby viete jednoducho vytvoriť a nastaviť typy požiadaviek. Po vytvorení typu požiadavky je dôležité potvrdiť kroky stlačením tlačidla Uložiť.

Následne v časti Globálne nastavenia > Požiadavky > Základné nastavenia vyhľadajte sekciu Samostatné číselné rady. Tu môžete vytvoriť vlastný číselný rad (v poradí druhý, nakoľko východzí rad nie je možné zmazať). Stačí uviesť vlastný prefix, ktorý nižšie priradíte vybraným typom požiadavky. Po výbere opäť stlačte tlačidlo Uložiť.

Zmena sa prejaví pri vytváraní novej požiadavky. Ak ide o typ požiadavky, ktorému ste priradili vlastný rad, vytvorená požiadavka bude v zozname požiadaviek evidovaná ako prvá v tomto rade. Ak ste napríklad zvolili prefix tvaru “ABC”, požiadavka bude mať číslo “ABC-1”. Samostatné číselné rady sa pretavia aj do bočného panela požiadavky.

Upozornenie: V prípade, že máte na prostredí nastavené vlastné kódy požiadaviek, vytváranie samostatných číselných radov nie je umožnená. Upozorní vás na to aj text v sekcii Samostatné číselné rady.

Obrázok: Pridanie vlastného číselného radu, nastavenie prefixu a priradenie radu ku konkrétnemu typu požiadavky

Rozšírený manažment tagov pre Požiadavky, Úlohy, Zákazky, Projekty

S verziou 3.2.6 sme zlepšili vizuál organizácie tagov, k stávajúcim modulom Požiadavky a Projekty sme pridali tagy do zákaziek a úloh.  Je nové rozhranie na ich vytváranie a správu. Namiesto doterajšieho jednoduchého zadávania tagov nájdete v Globálnych nastaveniach >  Tagy, kategórie, jednotky prehľadnú tabuľku so zoznamom používaných a vytvorených tagov. Tagy je možné kedykoľvek odstrániť.

 Vďaka širokému farebnému spektru viete každý tag prispôsobiť svojim preferenciám, určujete pritom farbu textu aj pozadia. Po vytvorení tagov vidíte, ako sa bude tag na jednotlivých objektoch zobrazovať. Stĺpec “Počet výskytov” zobrazuje typ a počet objektov, ktoré majú daný tag priradený. Ak sa tag vôbec nepoužíva, pribudne pri počte výskytov (0) výkričník s textom “Tento tag sa nepoužíva”.

Obrázok: Nový manažment tagov. Výkričník značí, že tag sa nepoužíva na žiadnom objekte
Obrázok: Tagy v module Úlohy
Prečítajte si viac aj k dalším novinkám verzie 3.2.6

Požadavky

Vizuál e-mailov z požiadaviek na základe odosielacej adresy

CDESK umožňuje prispôsobiť vizuál e-mailových notifikácii na základe odosielajúcej e-mailovej adresy. Odosielacej e-mailovej adrese môžete vybrať farebnú schému zo širokého spektra farieb. Do nastavení môžete vložiť aj vlastné logo, ktoré sa zobrazí v hlavičke správy.

Výber loga a farebnej schémy nastavujete pre každú e-mailovú adresu zvlášť. Po otvorení Globálnych nastavení > Spracovanie správ zvoľte riadok s vybranou e-mailovou adresou, prejdite kurzorom do časti Odosielanie pošty vedľa aktívnej metódy odosielania pošty. Po prejdení kurzorom sa zobrazí ikona ozubeného kolieska. Jej kliknutím otvoríte okno s nastaveniami.

Obrázok: Pridávanie loga a farebnej schémy. Pre otvorenie okna kliknite na ozubené koliesko ktoré sa zobrazí na mieste, kde začína šípka
Obrázok: Notifikačný e-mail s nastavenou farebnou schémou a logom v hlavičke

 

Notifikácie z požiadaviek pre zákaznícky kontakt zodpovedný za prevádzku

V nadväznosti na funkcionalitu viditeľnosti požiadaviek za danú prevádzku sme v nastaveniach Hlavných skupín položiek v CMDB umožnili u prevádzok nastaviť väzbu na zodpovedného za prevádzku. Po kliknutí na Prevádzky v zozname hlavných skupín položiek máte v tomto poli nasledovné možnosti:

  • Vypnuté – východzie nastavenie
  • Nepovinné
  • Povinné

Pri zvolení jednej z posledných dvoch možností sa v detaile každej prevádzky v CMDB zobrazí možnosť výberu používateľa zodpovedného za prevádzku. Môže ísť o akékoľvek CDESK konto z daného prostredia.

Nastavenie jednoduchej viditeľnosti a súčasnej aj možnosť notifikácie v zmysle tejto novinky je možné aj zo strany nastavenia konta. V nastavení konta v záložke Prevádzky sú všetky prevádzky podľa dostupných spoločností ukázané a môžete ich zakliknúť. Záložka Prevádzky v nastavení konta sa ukáže, keď v Globálne nastavenia -> Požiadavky à Výber prevádzky zvolíte hodnotu buď Nepovinná alebo Povinná.

Obrázok: Zvolenie viditeľnosti za prevádzky v nastavení konta, základ k voliteľnej notifikácii

V CDESK je možné nastaviť notifikácie tak, aby bol zodpovedný za prevádzku upovedomený o každej požiadavke, ktorá obsahuje jeho prevádzku (ako priloženú CI). Nastavenie notifikácií prebieha v Globálnych nastaveniach > Notifikácie, kde sa do každej v časti Požiadavky môže pridať rola Zodpovedný za prevádzku.

Obrázok: Pridaná rola Zodpovedný za prevádzku v Notifikáciách
Možnosť  otvoriť detail počítača z CM IT monitoringu priamo z Easyclick požiadavky

Používateľ, ktorý má oprávnenia pre prístup k technickej časti požiadavky, môže sa pomocou CM-ID v požiadavke prekliknúť priamo do prepojeného zariadenia. Po kliknutí na toto ID sa používateľ presunie do CM > Zobrazenia > Počítače, kde sa dostane ku konkrétnemu zariadeniu s týmto ID.

Obrázok: Prepojenie nájdete v technickej časti požiadavky
Úprava správania sa zoznamu požiadaviek po vypnutí uloženého filtra

Pokiaľ pri práci s požiadavkami máte zapnutý “uložený filter” a následne ho vypnete, aktivuje sa predvolené zobrazenie zoznamu požiadaviek. Ak je v module Požiadavky nastavený východzí uložený filter, aktivuje sa ten. Dosiaľ sa po vypnutí uloženého filtra spustilo načítavanie všetkých požiadaviek, čo spomaľovalo prácu v CDESK.

Obrázok: Príklad zapnutia uloženého filtra v Požiadavkách
Otvorenie pravidelnej požiadavky v novom okne pomocou kolieska myši

Malá, no praktická úprava sa dotkla aj pravidelných požiadaviek, v ktorých detail teraz môžete otvoriť v novom okne prehliadača cez stlačenie stredného kolieska myši. Stačí kliknúť kolieskom myši na názov požiadavky. Táto funkcia v predchádzajúcich verziách chýbala, čo mohlo spomaliť a znepríjemniť prácu s pravidelnými požiadavkami.

Obrázok: Kolieskom myši kliknite na názov pravidelnej požiadavky

Prepojenie prostredí CDESK a JIRA

Synchronizácia komentárov medzi CDESK a Jira

Zlepšujeme úroveň prepojenia so systémom Jira. S aktuálnou verziou CDESK môžu používatelia uverejňovať komentáre v prepojených Jira úlohách prostredníctvom konektora.  V požiadavke prepojenej s minimálne jednou Jira úlohou sa v záložke Diskusie nachádza nové tlačidlo “+ Jira komentár”.

Pridávanie komentára funguje rovnako ako vytváranie iných diskusných príspevkov, namiesto cieľových e-mailových adries sa však volia prepojené Jira úlohy v požiadavke, do ktorých bude komentár vložený. Zachovali sme možnosť pripojiť k príspevku prílohy, no polia Šablóna a Podpis v týchto prípadoch nie sú dostupné.

Po uverejnení komentára v úlohe v Jira sa tento komentár objaví v diskusii pod prepojenou požiadavkou. Príspevok je farebne odlíšený od interných diskusií a diskusií so zákazníkom.

Nastavenie notifikácii pre príspevky k Jira úlohám prebieha v Globálnych nastaveniach > Notifikácie > Základné nastavenia.  V sekcii CDESK notifikácie > Požiadavky vyhľadajte Jira konektor, kde môžete oprávnenia priradiť viacerým rolám.

Obrázok: Jira komentáre v CDESK
Nové oprávnenia na prácu s Jira úlohami v CDESK

Pre zlepšenie regulácie prístupu k záložke Jira v požiadavke sme pridali nové oprávnenia, ktoré sa priradzujú v záložke Oprávnenia v detaile každého používateľa zvlášť. Vyššie množstvo oprávnení zaistí poriadok a kontrolu nad pracovnými postupmi. V časti Požiadavky > Prístup k záložkám  > Jira, sa nachádzajú nasledujúce oprávnenia:

  • Pridávanie – možnosť vytvárať väzby a nové úlohy
  • Editovanie – možnosť editovať úlohu
  • Mazanie – možnosť zrušenia väzby na úlohu v Jire

V časti Požiadavky > Diskusia > Jira komentár pribudnú

  • Zobrazenie – oprávnenie prístupu k Jira komentárom
  • Pridanie – možnosť pridávať komentáre do Jira cez CDESK
  • Mazanie – možnosť mazania komentárov

Rozšírenie prepojenia požiadaviek z dvoch CDESK prostredí (CDESK konektor)

Nové oprávnenia pre prístup k záložke “Pripojené ext. Požiadavky“  

Prepojenie s ďalším CDESK prostredím sa prejaví záložkou “Pripojené externé požiadavky” v detaile každej požiadavky. Prístup k tejto záložke je obmedzený oprávneniami, ktoré je možné používateľom priradiť v sekcii Používatelia a skupiny v navigačnom (ľavom) menu.

Týmto spôsobom môžu zákaznícke kontá vidieť záložku, aj vytvorené požiadavky z externého prostredia, aj keď nemajú možnosť takéto požiadavky vytvárať. Používatelia, bez oprávnenia nebudú záložku vidieť.

Obrázok: Udelenie oprávnenia na prístup k záložke Pripojené externé požiadavky

Plnenia

Filtrovanie a export interných plnení bez väzby na fakturačné plnenia

Interné plnenia majú v systéme CDESK modrú farbu, ktorou sa odlišujú od fakturačných plnení. Interné plnenia naviazané na fakturačné sú vyznačené tmavomodro, zatiaľ čo samostatné (nepripojené k fakturačným) interné plnenia majú svetlejší odtieň. Pre uľahčenie práce s druhým typom interných plnení sme v novej verzii pridali možnosť priameho filtrovania. Do zoznamu plnení bol pridaný nový filter – Väzba na fakturačné plnenie s možnosťami obsahuje/je a vyplnené/nie je vyplnené.

Okrem toho sme do zoznamu plnení doplnili stĺpec Väzba na fakturačné plnenie, v ktorom sa zobrazuje číslo nadradeného fakturačného plnenia. Tento stĺpec je možné zahrnúť do exportu zoznamu plnení.

Obrázok: Export plnení so stĺpcom Väzba na fakturačné plnenia
Možnosť hromadného odstránenia draftov v zozname plnení

Do všetkých modulov, v ktorých je možné vytvoriť draft (Požiadavky, Plnenia, Úlohy) sme s verziou 3.2.6 pridali možnosť hromadne odstrániť drafty v zozname. Pre odstránenie draftov je potrebné prejsť napravo od tlačidla s ikonou filtra nad zoznamom. Po zvolení možnosti Odstrániť všetky drafty musí používateľ voľbu potvrdiť v modálnom okne. Následne sa zo zoznamu odstránia všetky drafty, ktoré sú v zozname používateľa viditeľné. Výnimkou sú drafty plnení z pravidelných požiadaviek, na ktoré sa táto funkcia nevzťahuje. Rozpracované objekty, ku ktorým používateľ nemá prístup, taktiež ostanú nezmenené.

Obrázok: Tlačidlo hromadného odstránenia draftov
Výber práve akceptovaných skladových položiek ponuky na plnení

V požiadavke obsahujúcej ponuku s akceptovanou položkou je možné vytvoriť plnenie, do ktorého môžete v rámci výdajky túto položku zahrnúť. Pri vytváraní plnenia zvoľte tlačidlo “+ Výdajka z akceptovaných položiek ponuky” v sekcii Skladové výdajky. Po zvolení akceptovanej položky sa cena, množstvo a DPH vyplnia podľa vybranej akceptovanej položky.

Takto zvolená položka už nebude k dispozícii pre ďalšie výdajky.

Obrázok: Výber akceptovanej položky z ponuky. Tlačidlo je k dispozícii až keď je položka akceptovaná
Obrázok: Po stlačení sa údaje o položke vyplnia automaticky
Sumárny riadok dopravy z interných plnení v zozname plnení

V sumárnom riadku zoznamu plnení môžete teraz vidieť aj údaje o doprave z interných plnení. Pod čiernymi údajmi z fakturačných plnení nájdete vzdialenosť v kilometroch a čas strávený transportom, oddeleným od údajov z fakturačných plnení. Pre lepšie odlíšenie sú aj tieto súhrnné informácie zvýraznené modrou farbou, ktorá je v CDESK vlastná interným plneniam.

Tieto údaje sa zobrazujú iba vtedy, pokiaľ sú v zozname interné plnenia s údajmi o doprave. Zároveň k nim majú prístup iba používatelia s oprávnením čítať záznamy z interných plnení.

Obrázok: Súhrnný riadok dopravy z interných aj fakturačných plnení v zozname plnení

Pracovné príkazy

Pridané vyhľadávanie pracovných príkazov podľa nadradenej požiadavky

Pre ľahšiu orientáciu v CDESK sme upravili logiku vyhľadávania pracovných príkazov. Vyhľadávanie podľa nadradenej požiadavky je rozšírené aj o znaky z čísla požiadavky, nie iba z názvu. Týmto spôsobom sme eliminovali nezhody v prípade viacerých rovnomenných požiadaviek. Pokiaľ si zároveň nastavíte podmienku “Požiadavka je”, v treťom poli sa po kliknutí ukáže zoznam požiadaviek (vo formáte číslo + názov).

Obrázok: Vyhľadávanie podľa nadradenej požiadavky

Zákazky a fakturácia

Zobrazená hodinová sadzba v zozname spoločností  

Pokiaľ má spoločnosť aspoň jednu účtovnú položku typu “hodinová sadzba” v záložke Účtovné položky, v zozname spoločností sa táto hodnota ukáže v novom dostupnom stĺpci Hodinová sadzba. Vďaka tomu bude možné prehľadávať spoločnosti na základe ceny ich práce. Stĺpec môže byť súčasťou exportu zoznamu spoločností.

Obrázok: Nový stĺpec Hodinová sadzba v zozname spoločností
Šablóny účtovných  položiek v detaile zákazníka

V predchádzajúcej verzii CDESK sme k spoločnostiam pridali novú záložku “Účtovné položky”, ktorá obsahuje cenník práce spoločnosti, ako aj ich sadzby za dopravu.

Teraz sme v záložke urobili niekoľko zmien. Záložka bola premenovaná na “Šablóny účt. položiek“.  Záznamy v tejto záložke sa automaticky priradia do budúcich zákaziek, v ktorých spoločnosť figuruje. Upozorňuje na to aj oznam aj v záložke.

Obrázok: Šablóny účtovných položiek v detaile spoločnosti
Rozšírenie nastavenia ďalších polí ako povinné

Pridali sme možnosti nastavenia povinnosti viacerých polí. V novej sekcii Povinnosť polí , ktorá pribudla v Globálnych nastaveniach modulu Zákazky, je možné určiť, či ich vyplnenie nastavíte ako povinné, nepovinné, prípadne či sa pole vôbec zobrazí. Povinnosť môžete zvoliť nasledujúcim poliam:  

  • Kód zákazky
  • Kontakt na zákazníka
  • Predpokladaný termín zahájenia
  • Termín zahájenia
  • Predpokladaný termín ukončenia
  • Termín ukončenia

Predvolená hodnota týchto polí je v systéme CDESK nastavená ako nepovinná. Dôležité je zmeny po vykonaní uložiť, inak sa do bežného používania nepremietnu.

Obrázok: Nová sekcia Povinnosť polí v Globálnych nastaveniach modulu Zákazky

Konfiguračná databáza (CMDB)

Väzba na zodpovedného za prevádzku v roli zákazníka vrátane notifikácií z požiadaviek s takouto prevádzkou

Do “Prevádzok” v Hlavných skupinách položiek sme pridali nastavenie väzby na zodpovedného za prevádzku. Vďaka nemu je možné k prevádzke priradiť zodpovedného zamestnanca, ktorý má prevádzku na starosti. Takéhoto zamestnanca je možné notifikovať v prípade, ak sa na neho naviazaná  položka pridá do požiadavky. Väzba na zodpovedného za prevádzku môže byť nastavená ako:

  • Vypnutá – predvolený stav
  • Nepovinná – po aktivácii bude na prevádzke možné zvoliť zodpovedného za prevádzku
  • Povinné – po aktivácii musí byť zvolený aspoň jeden používateľ z CDESK, ktorý bude zodpovedný za danú prevádzku.

Do tejto role môže byť zvolený akýkoľvek používateľ z daného prostredia CDESK.

Kanban

Editácia viacerých polí v pravom paneli

Editovať polia objektov v Kanban mohol používateľ v bočnom paneli už v predchádzajúcich verziách CDESK. Verzia 3.2.6 však prináša možnosť editovať pole Zákazky, ako aj vlastným textom vyplniť pole Kto žiada a Pre koho žiada.

Editácie polí v predchádzajúcej verzii boli pomalé, nakoľko bolo nutné zmenu v každom poli osobitne potvrdiť. Pre urýchlenie práce sme pridali možnosť hromadnej editácie polí. Zmeňte ľubovoľný počet polí, a pre potvrdenie stlačte bočné tlačidlo uložiť, prípadne potvrďte výber pod jedným z upravených polí, čím sa všetky zmeny hromadne potvrdia.

Systém vás predtým upozorní, že sa chystáte uložiť viacero zmien, a pokiaľ sú všetky povinné polia vyplnené, hromadná editácia sa uloží.

Obrázok: V pravom paneli pribudli nové polia, editácia polí bola optimalizovaná
Rozloženie karty: Typ požiadavky určený podľa globálnych nastavení

Viditeľnosť atribútov každej požiadavky v kanbanovej karte podliehajú v CDESK východzej konfigurácii v Globálnych nastaveniach. Používateľ sa s verziou 3.2.6 môže rozhodnúť editovať rozloženia kariet podľa typov požiadavky. Pre každý typ môže nastaviť iné atribúty, ktoré sa na karte zobrazia. Pre zmenu prejdite do Globálnych nastavení > Kanban, kde v riadku aktuálnej tabule kliknete menu na pravej strane. Zmeny môžete vykonať v záložke Rozloženie karty.

Obrázok: Nastavenia rozloženia karty v Kanbane podľa typu požiadavky

Adresár

Oprávnenia na zakrytie a editáciu záložiek v spoločnostiach

Pre lepšiu kontrolu nad vašim prostredím sme do modulu Adresár pridali možnosť udeliť či odobrať oprávnenia na editáciu/zakrytie záložiek v detaile spoločnosti. Tieto oprávnenia sa tradične udeľujú v sekcii Používatelia a skupiny v navigačnom menu.

Obrázok: Nastavenie oprávnení prístupu k záložkám v detaile používateľa

Evidencia majetku

Typové označenie pridané do rozšíreného vyhľadávania

V Evidencii majetku teraz môžete vyhľadávať objekty podľa typového označenia. Táto možnosť je súčasťou rozšíreného vyhľadávania a môže byť kedykoľvek vypnutá. Aby bolo možné v Evidencii majetku vyhľadávať na základe typového označenia, musí byť táto možnosť aktivovaná aspoň na jednom type položiek v konfiguračnej databáze. Pre aktivovanie prejdite do CMDB > Typy položiek. Zvoľte typ položky z hlavnej skupiny a aktivujte prepínač s názvom Typové označenia (viď obrázok).

Obrázok: Aktiváciou tohto prepínača môžete k položkám pridávať typové označenie, a tiež použiť tento atribút pri vyhľadávaní

Projekty

Nová rola: Sledujúci

Do projektov a zákaziek pribudlo pole Sledujúci. Konto zvolené v tomto poli môže projekt/zákazku sledovať bez možnosti úprav. Táto rola môže byť tiež využitá pri rozšírenom vyhľadávaní v zozname projektov a zákaziek vo formáte “Sledujúci je/nie je, obsahuje/neobsahuje, je vyplnené/nie je vyplnené.”

Pole Sledujúci je možné aktivovať pre projekt aj pre projektovú zákazku. V Globálnych nastaveniach > Projekty je pri tomto poli predvolená možnosť Vypnutá (k dispozícii sú možnosti Nepovinná a Povinná). Rovnaké pole sa nachádza v sekcii Globálne nastavenia > Projekty > Projektové zákazky.

 Prístup k poľu Sledujúci v CDESK podlieha oprávneniu, ktoré môže byť používateľom pridelené v časti Používatelia a skupiny > Používatelia. Po výbere používateľa a otvorení záložky Oprávnenia prejdite do Projekty > Prístup k poliam.  V pravej časti máte možnosť (ne)sprístupniť viditeľnosť či možnosť editovať toto pole.

Obrázok: Oprávnenia viditeľnosti a editácie poľa Sledujúci

Centrálne vyhľadávanie

Do centrálneho vyhľadávania pridaný katalóg požiadaviek

V centrálnom vyhľadávaní je s novou verziou možné vyhľadávať dlaždice z katalógu požiadaviek. Súčasťou tejto funkcie je aj vyhľadanie zhodných výsledkov v prepojených dlaždiciach, t.j vo výsledkoch sa zobrazujú všetky prepojené dlaždice, ktoré obsahujú hľadaný/zhodný výraz.

Predmetom vyhľadávanie sú aj popisy každej dlaždice, ktoré používateľ zadáva pri jej vytváraní. Obsah krátkeho popisu sa zobrazuje vo výsledkoch vyhľadávania, dlhý popis sa zobrazí až po prejdením kurzoru na nájdený výsledok.

Proces uľahčujú kľúčové slová, v prípade šablón zadajte pred hľadaný výraz skratku cdrt (cdesk request template), v prípade dlaždíc tile alebo dlazdica (bez diakritiky).

Obrázok: Vyhľadávanie v dlaždiciach katalógu požiadaviek
Nájdený objekt z výsledkov centrálneho vyhľadávanie je možné otvoriť v modálnom okne

V predchádzajúcich verziách bolo možné objekt vyhľadať a kliknutím sa doň presunúť. Najnovšie je možné objekt otvoriť v modálnom okne. Objekt tak môžete skontrolovať, editovať či odstrániť, a po zatvorení modálneho okna opäť pokračovať v práci.

Okno otvoríte kliknutím na symbol v pravej časti nájdeného objektu.

Obrázok: Po stlačení symbolu sa objekt otvorí v modálnom okne
Nový komponent pre manažment kľúčových slov

V posledných verziách sme sa zamerali aj zefektívnenie a zjednodušenie centrálne vyhľadávanie v CDESK. Najnovšia verzia obsahuje komponent pre pridávanie a odstránenie kľúčových slov. Cieľom bolo ušetriť používateľa zbytočného memorovania a učenia sa kľúčových slov.

Pri poli vyhľadávania sa nachádza tlačidlo s ikonou filtrácie. Toto tlačidlo má názov Pomôcka k vyhľadávaniu a po jeho kliknutí sa zobrazí okno s vypísanými kľúčovými slovami, t.j skratkami, vďaka ktorými v CDESK vyhľadávate konkrétne objekty.

Po označení vybraných polí sa konkrétne kľúčové slová presunú do poľa vyhľadávania a používateľ vo vyhľadávaní pokračovať zadaním názvu či čísla, pričom CDESK bude automaticky prehľadávať iba vami označené objekty. Postup môžete aj obrátiť. Najprv zadať hľadaný výraz do poľa na vyhľadávanie a až potom označiť kľúčové slová. V oboch prípadoch je výsledok rovnaký.

Obrázok: Komponent uľahčuje prácu s kľúčovými slovami
Do možnosti vyhľadávania boli pridané diskusie z požiadaviek

Po zapnutí tejto funkcie v Globálnych nastaveniach je možné prehľadávať pomocou centrálneho vyhľadávania aj diskusné príspevky. To, že ide o výraz v diskusii je vyznačené vo vyhľadávaní nápisom aj ikonou diskusii vľavo.

Vyhľadávanie je možné aj v požiadavkách s externými e-mailami. Nastavenie tejto funkcie prebieha v Globálnych nastaveniach požiadaviek.

Obrázok: Príklad prehľadávania v diskusiách

Výpožičky

Intuitívnejšie zobrazovanie tlačidiel k zrušeniu a vráteniu výpožičiek

Aby ste pri výpožičkách predišli zbytočným nedorozumeniam, upravili sme viditeľnosť tlačidiel “Zrušiť” a “Vrátenie” tak, aby sa zobrazovali len vtedy, ak je možné ich využiť. Zobrazovanie tlačidiel je podmienené viacerými faktormi čiastočná viditeľnosť či absencia tlačidla znamená, že proces nie je možné vykonať.

Tlačidlo Zrušiť je dostupné, pokiaľ  termín výpožičky ešte nezačal plynúť, no žiadosť o výpožičku je zadaná v systéme. Rovnako je možné tlačidlo použiť v prípade, že požiadavka nie je ukončená, či výpožička neprešla schvaľovacím procesom.

Tlačidlo Vrátenie sa objavuje v prípade ukončených procesov. Skončený termín výpožičky, ukončená požiadavka či schválený proces tlačidlo sprístupnia, po jeho stlačení sa výpožička ukončí.

Tlačidlo Vrátenie zároveň v novej verzii slúži ako pripomienka. Pokiaľ požiadavka nie je v stave Ukončené, prípadne neprebehol schvaľovací proces, tlačidlo sa zobrazuje, avšak nie je možné ho stlačiť. Po prejdení kurzorom na tlačidlo sa objaví informácia o kroku, ktorý bráni v stlačení (“Čaká sa na ukončenie požiadavky”,”Čaká sa na schválenie”).

Obrázok: Tlačidlo Vrátenie nie je dostupné, pretože sa čaká na schválenie. Proces schvaľovania môžete skontrolovať kliknutím na tlačidlo prepojenia

Schvaľovanie

Doplnenie role schvaľovateľa: Nadriadení zodpovednej osoby za oblasť majetku

Pokiaľ má v osoba zodpovedná za oblasť majetku určeného nadriadeného, ten môže byť nastavený ako schvaľovateľ v rámci novej role: Nadriadení zodpovednej osoby za oblasť majetku.

Obrázok: Výber schvaľovateľa Nadriadení zodpovednej osoby za oblasť majetku

Používatelia a skupiny

Posilnenie bezpečnosti: Možnosť vypnúť aktívneho používateľa

Veľký dôraz kladieme aj na vnútornú bezpečnosť a zabezpečenie dát. V minulosti nebolo možné používateľa deaktivovať, pokiaľ naň boli naviazané objekty (úlohy, požiadavky, zákazky). Administrátorom sme preto umožnili vypínať aj takéto kontá. Systém ho upozorní, že konto je riešiteľom požiadaviek, prípadne je prepojený s objektami v CDESK. Toto upozornenie je však iba notifikačné a administrátorovi nebráni v deaktivácii účtu.

Deaktivované konto sa v existujúcich objektoch označí ako vypnuté. Nie je možné ho prideliť k objektom, ani do žiadnych polí, v ktorých sa vyberá z používateľských účtov. Vypnutý účet sa v zozname zobrazuje s prečiarknutým menom.

Vo vyhľadávaní však tento účet stále figuruje a je možné podľa neho vyhľadávať. Možnosť “obsahuje” v rozšírenom vyhľadávaní obsahuje nápovedu o tom, že sa prehľadáva aj medzi vypnutými účtami.

Pri obnove účtu má administrátor možnosť načítať audit používateľa, čím je možné opäť skontrolovať väzby medzi daným používateľom a objektami v CDESK.

Obrázok: Pole na zmenu stavu používateľa

Všeobecné funkcie

Jazyk zvolený pri prihlasovaní sa neuplatní, pokiaľ nie je na prostredí povolený

V prihlasovacom okne má každý používateľ možnosť zvoliť si jazyk. Po kliknutí na konkrétny jazyk sa prihlasovacie okno zmení tak, aby vyhovovalo voľbe. Pokiaľ však vybraný jazyk nie je na prostredí povolený, CDESK automaticky vráti jazyk na hlavný predvolený. Nastaviť hlavný jazyk (a aktivovať ostatné) môžete v časti Globálne nastavenia > Nastavenia jazykov.