CDESK a zákon o kybernetickej bezpečnosti s NIS2

Od 1. januára 2025 sa na Slovensku rozšíril počet spoločností a inštitúcií povinných splniť podmienky Zákona o kybernetickej bezpečnosti (ZoKB) so zahrnutím európskej smernice NIS2.

Jedným z nástrojov k splneniu požiadaviek je aj service desk, ktorý predstavuje kľúčový nástroj na efektívne riadenie oddelení, evidenciu aktív, riešenie bezpečnostných incidentov a ďalších činností.

Kybernetická bezpečnosť je dnes jedným z prvoradých aspektov firemnej politiky. Ako z pohľadu organizačných, tak aj technických a legislatívnych požiadaviek. Preto nasledujúci článok odporúčame prečítať aj organizáciám a firmám, na ktoré sa zákon o kybernetickej bezpečnosti nevzťahuje.

Prečo je dôležitý zákon o kybernetickej bezpečnosti s NIS2?

Kybernetická bezpečnosť je dnes jedným z prvoradých aspektov firemnej politiky. Ako z pohľadu organizačných, tak aj technických a legislatívnych požiadaviek. Preto nasledujúcu stránku odporúčame prečítať aj organizáciám a firmám, na ktoré sa zákon o kybernetickej bezpečnosti nevzťahuje.

Sektory pre ktoré platí NIS2

Sektory, pre ktoré platí nová smernica SI2 EU.

Energetika

Kľúčová entita

Zdravotníctvo

Kľúčová entita

Doprava

Kľúčová entita

Bankovníctvo a finančné služby

Kľúčová entita

Pitná a odpadová voda

Kľúčová entita

Digitálna infraštruktúra

Kľúčová entita

Verejná správa

Kľúčová entita

Digitálni poskytovatelia

Kľúčová entita

Poštové služby

Kľúčová entita

Odpodové hospoárstvo

Kľúčová entita

Vesmír

Kľúčová entita

Potraviny

Kľúčová entita

Výroba

Kľúčová entita

Chemikálie

Kľúčová entita

Výskum

Kľúčová entita

Ako CDESK pomáha splniť požiadavky NIS2?

CDESK je komplexný, stabilný a overený nástroj s viac ako 15-ročnou históriou, ktorý spĺňa prísne požiadavky zákona o kybernetickej bezpečnosti a smernice NIS2. Kombinuje širokú škálu funkcií s užívateľsky priateľským prostredím pre zjednodušenie a zefektívnenie práce v náročných podnikových prostrediach aj v prípadoch, kde je potrebná jednoduchosť a prehľadnosť. CDESK oceňujú manažéri aj architekti kybernetickej bezpečnosti zodpovední za organizačné, technické a bezpečnostné opatrenia na zabezpečenie aktív a dát.

Evidencia a eskalácie Incidentov

ZoKB priamo ukladá subjektom povinnosť evidovať bezpečnostné incidenty. CDESK vám ponúka nielen evidenciu samotných incidentov v súlade s NIS2, ale vám sprístupní aj ďalšie funkcionality, pomocou ktorých budete incidentom efektívne predchádzať. Pri integrácii najnovších trendov v oblasti kyberbezpečnosti implementujeme aj aktuálne požiadavky a odporúčania štátnych inštitúcií. Po zverejnení rozhrania na priamy zápis incidentov do systémov NBÚ/NÚKIB aplikujeme túto funkciu aj do riešení CDESK.

Evidencia činností, plánovanie, notifikovanie, analýzy

Činnosť vašich pracovníkov alebo dodávateľov , ktorá môže ovplyvniť integritu a dôvernosť údajov, musí byť zadokumentovaná. CDESK dokumentuje čokoľvek, čo vaši pracovníci alebo dodávatelia urobia a môže ovplyvniť integritu a dôveryhodnosť údajov. Nie len samotné incidenty, ale aj zmeny v systéme a bežné požiadavky nad sledovanými aktívami. CDESK zabezpečuje, že riešenie vzniknutých problémov, alebo naplánovaných činností prebieha v očakávaných termínoch podľa SLA. V CDESK môžete aj s pomocou AI evidovať, analyzovať a predchádzať opakujúcim sa bezpečnostným problémom a ich eskalácii. CDESK vám pomôže s korektnou realizáciou nástupov a výstupov pracovníkov, s plánovaním školení, dodržiavaním pravidelných aktualizácií, kontrol záloh, disaster recovery testov a podobne. Ku kvalitnej informovanosti zamestnancov a dodávateľov máte k dispozícii pokročilé notifikácie cez maily, SMS a Push notifikácie do mobilnej aplikácie.

Správa všetkých aktív, služieb a ich monitoring​

CDESK má vlastnú Konfguračnú databázu (CMDB), kde máte možnosť si prehľadne evidovať  služby k prevádzke IT, informačné systémy a aktíva, ako sú počítače, servery alebo sieťové prvky. K dispozícii je vyhodnocovanie, sledovanie dostupnosti evidovaných prvkov a čoskoro pribudne aj vyhodnocovanie dopadu pri výpadkoch. Načítavanie údajov z reálneho IT s monitoringom je možné buď prostredníctvom integrovaného nástroja CUSTOMER MONITOR s funkciou Autodiscovery, alebo cez API napojenie na iné systémy, ako sú ESET Protect, Zabbix a iné. Modul Evidencia majetku (Asset management) pokrýva správu majetku všeobecne, a to aj vrátane vykonávania inventúr.

Prideľovanie a sledovanie zodpovedností​

CDESK vám pomôže zabezpečiť, aby ste zmeny, ktoré ovplyvňujú bezpečnosť mali plne pod kontrolou. V CDESK je evidencia zodpovedností komplexne riešená v evidencii aktív v konfiguračnej databáze, ale aj pri procesoch, ktoré sú vykonávané formou požiadaviek a pracovných príkazov. Na to nadväzuje komfortne spracovaný systém schvaľovania pre nadriadených pracovníkov aj z prostredia mobilnej aplikácie CDESK Pro.

Automatizované reporty

K správnemu fungovaniu a ďalšiemu rozvoju spoločnosti neoddeliteľne patria aj relevantné a pravidelné výstupy. Vďaka reportom v CDESK máte kedykoľvek k dispozícii dôkaz o správnosti postupu, ako aj údaje na zlepšenie fungovania vášho tímu. CDESK ponúka rôzne možnosti reportingu v XLS/PDF, automaticky generované a mailom odosielané reporty, pripravené modely v PowerBI a rýchle prehľady v dashboardoch. Nielen k priamemu plneniu požiadaviek vyplývajúcich zo zákona o kybernetickej bezpečnosti a prípadnému dokazovaniu o súlade so zákonom, ale aj k efektívnemu riadeniu tímov a organizácie.

Evidencia a eskalácie Incidentov

ZoKB priamo ukladá subjektom povinnosť evidovať bezpečnostné incidenty.

Evidencia činností, plánovanie, notifikovanie, analýzy

Činnosť vašich pracovníkov alebo dodávateľov , ktorá môže ovplyvniť integritu a dôvernosť údajov, musí byť zadokumentovaná.

Správa všetkých aktív, služieb a ich monitoring

CDESK ponúka CMDB na evidenciu IT služieb a aktív, vrátane monitoringu a vyhodnocovania dostupnosti.

Prideľovanie a sledovanie zodpovedností

CDESK zabezpečuje sledovanie zodpovedností za bezpečnostné činnosti a poskytuje systém schvaľovania pre nadriadených.

Automatizované reporty

CDESK ponúka rôzne možnosti reportingu na efektívne riadenie tímov vrátane automaticky generovaných reportov a modelov v PowerBI.

Evidencia a eskalácie incidentov

ZoKB priamo ukladá subjektom povinnosť evidovať bezpečnostné incidenty.

CDESK vám ponúka nielen evidenciu samotných incidentov v súlade s NIS2, ale vám sprístupní aj ďalšie funkcionality, pomocou ktorých budete incidentom efektívne predchádzať. Pri integrácii najnovších trendov v oblasti kyberbezpečnosti implementujeme aj aktuálne požiadavky a odporúčania štátnych inštitúcií. Po zverejnení rozhrania na priamy zápis incidentov do systémov NBÚ/NÚKIB aplikujeme túto funkciu aj do riešení CDESK.

Evidencia činností, plánovanie, notifikovanie, analýzy

Činnosť vašich pracovníkov alebo dodávateľov , ktorá môže ovplyvniť integritu a dôvernosť údajov, musí byť zadokumentovaná.

CDESK dokumentuje čokoľvek, čo vaši pracovníci alebo dodávatelia urobia a môže ovplyvniť integritu a dôveryhodnosť údajov. Nie len samotné incidenty, ale aj zmeny v systéme a bežné požiadavky nad sledovanými aktívami. CDESK zabezpečuje, že riešenie vzniknutých problémov, alebo naplánovaných činností prebieha v očakávaných termínoch podľa SLA. V CDESK môžete aj s pomocou AI evidovať, analyzovať a predchádzať opakujúcim sa bezpečnostným problémom a ich eskalácii. CDESK vám pomôže s korektnou realizáciou nástupov a výstupov pracovníkov, s plánovaním školení, dodržiavaním pravidelných aktualizácií, kontrol záloh, disaster recovery testov a podobne. Ku kvalitnej informovanosti zamestnancov a dodávateľov máte k dispozícii pokročilé notifikácie cez maily, SMS a Push notifikácie do mobilnej aplikácie.

Správa všetkých aktív, služieb a ich monitoring​

CDESK má vlastnú Konfguračnú databázu (CMDB), kde máte možnosť si prehľadne evidovať  služby k prevádzke IT, informačné systémy a aktíva, ako sú počítače, servery alebo sieťové prvky. K dispozícii je vyhodnocovanie, sledovanie dostupnosti evidovaných prvkov a čoskoro pribudne aj vyhodnocovanie dopadu pri výpadkoch.

Načítavanie údajov z reálneho IT s monitoringom je možné buď prostredníctvom integrovaného nástroja CUSTOMER MONITOR s funkciou Autodiscovery, alebo cez API napojenie na iné systémy, ako sú ESET Protect, Zabbix a iné.

Modul Evidencia majetku (Asset management) pokrýva správu majetku všeobecne, a to aj vrátane vykonávania inventúr.

Prideľovanie a sledovanie zodpovedností​

CDESK vám pomôže zabezpečiť, aby ste zmeny, ktoré ovplyvňujú bezpečnosť mali plne pod kontrolou. V CDESK je evidencia zodpovedností komplexne riešená v evidencii aktív v konfiguračnej databáze, ale aj pri procesoch, ktoré sú vykonávané formou požiadaviek a pracovných príkazov. Na to nadväzuje komfortne spracovaný systém schvaľovania pre nadriadených pracovníkov aj z prostredia mobilnej aplikácie CDESK Pro.

Automatizované reporty

K správnemu fungovaniu a ďalšiemu rozvoju spoločnosti neoddeliteľne patria aj relevantné a pravidelné výstupy.

Vďaka reportom v CDESK máte kedykoľvek k dispozícii dôkaz o správnosti postupu, ako aj údaje na zlepšenie fungovania vášho tímu. CDESK ponúka rôzne možnosti reportingu v XLS/PDF, automaticky generované a mailom odosielané reporty, pripravené modely v PowerBI a rýchle prehľady v dashboardoch. Nielen k priamemu plneniu požiadaviek vyplývajúcich zo zákona o kybernetickej bezpečnosti a prípadnému dokazovaniu o súlade so zákonom, ale aj k efektívnemu riadeniu tímov a organizácie.

CDESK spĺňa kritériá zákona o kybernetickej bezpečnosti

Aby mohol byť CDESK bezpečne nasadený vo vašom IT prostredí musí vyhovovať požiadavkám zákona o kybernetickej bezpečnosti.

 Dôležité sú hlavne:

Šifrovaná komunikácia:

CDESK šifruje všetku komunikáciu na protokole HTTPS a TLS 1.3 so šifrovaním AES-128/256. Šifrovane prebieha aj napojenie mobilnej aplikácie, desktop klienta a API rozhrania. Toto platí pre Cloud službu aj On-Premise riešenie prevádzkované u vás.

Riadenie identít:

Náš softvér podporuje externé služby pre overenie digitálnej identity, ako Active Directory (AD), LDAP, Microsoft Entra ID, Google OAuth2 a ďalšie. Podporuje aj technológie SSO a SAML, ktoré umožňujú prihlasovať sa do systému bez opakovaného vkladania prihlasovacích údajov.

Multifaktorové prihlasovanie:

Lokálne zamestnanecké a administrátorské účty sú v CDESK zabezpečené pomocou dvojfaktorového overenia (TOTP) generovaného v mobilných aplikáciách.

Riadenie prístupu:

CDESK má pokročilý manažment riadenia prístupu k informáciám s vysokou granularitou rolí a práv. Okrem štandardného nastavenia prístupov k prílohám umožňuje definovať citlivé prílohy s vlastnými oprávneniami na zaistenie dôvernosti.

Monitoring aktivít:

CDESK umožňuje monitoring aktivít na identifikáciu nežiaducich zmien a anomálií. Podporuje export dát do SIEM/SOAR systémov, čím prispieva k vyššej úrovni kontroly.

Aktualizácie systémov:

Plnohodnotnou súčasťou každého riešenia, služby, alebo softvéru sú pravidelné aktualizácie. CDESK ich má zaistené pre Cloud službu aj pre On-Premise riešenie.

Prevencia pred bezpečnostnými incidentami:

CDESK je pravidelne testovaný na zraniteľnosti (penetračné testy, OWASP, CWE/SANS…). V prípade výskytu incidentu sú informované dotknuté osoby a v prípade incidentu v zmysle klasifikácie podľa zákona o kybernetickej bezpečnosti je nahlásený na NBÚ/NÚKIB.

Legislatíva:

Vývoj a prevádzkovanie produktu prebieha v súlade s legislatívou vyžadovanou v EÚ a Slovenskej republike. K ich dodržiavaniu napomáhajú ISO normy implementované v našich spoločnostiach k riadeniu bezpečnosti informácií ISO27001 a riadenie kvality podľa ISO9001.  Pripravujeme sa na nové nariadenie k vývoju softvéru Cyber Resillience Act. nariadenia, ktoré platí od 10.12.2024 a bude účinné od 11.12.2027.

CDESK vo vašej organizácii

CDESK bude vo vašej organizácii fungovať ako centrálna platforma pre monitorovanie, správu, dokumentovanie a riešenie bezpečnostných incidentov a požiadaviek vyplývajúcich zo zákona o kybernetickej bezpečnosti. CDESK vďaka automatizovaným procesom a prehľadnej evidencii pomôže vašej organizácii dodržať legislatívne požiadavky a zároveň zvýši vašu kybernetickú odolnosť.

Prečo si vybrať práve CDESK

Harmonogram pre nové subjekty

Harmonogram znázorňuje povinnosti pre prevádzkovateľov základných služieb (PZS) podľa § 17 novely zákona a prevádzkovateľov kritických základných služieb (PKZS) podľa § 18 ods. 1 a 2 novely zákona.

01.01.2025

Účinnosť novely zákona

02.03.2025

Oznámenie úradu 

Marec 2025

Rozhodnutie úradu

Apríl 2025

Vznik práv a povinností pre subjekt

Marec 2026

Povinnosť zaviesť
bezpečnostné opatrenia

Marec 2027

Prvý audit alebo samohodnotenie